7.1.2015

Vuosi vaihtui. Mitä kuuluu?


Kiitos hyvää.

Olen iloinnut lumesta, sen mukanaan tuomasta valosta ja ajatuksesta, että reilun kuukauden kuluttua ei tarvitse herätä pimeään. Iltaisin olen lueskellut elämästä Italiassa ja virkannut pötkylän mallista tyynyä.
Kuu valvotti joitakin päiviä sitten. Joku kutsuisi minua kuuhulluksi. Ihan syystä.

Tein yhden uudenvuodenlupauksen. Aion lukea tänä vuonna englanninkielisen kirjan. En ole vielä päättänyt, mikä se on. Mutta luultavasti sellainen, jonka tarinan tunnen entuudestaan. Kotonakin on aika monta potenttiaalista vaihtoehtoa.
Samassa sängyssä, toisella laidalla nukkuva, lukee usein englanniksi. Nytkin. Minä luin Stephen Kingin Vihreän mailin vuosia sitten suomennettuna, nyt hän lukee samaa englanniksi. Muita Kingin romaaneja en olekaan lukenut.
Minusta ajatus alkuperäiskielellä lukemisesta on ihana. Kielitaitoni on vaan melkoisen surkea, mutta näin uudella vuosikymmenellä sitäkin on oiva aika petrata.

Olen käynyt läpi kaappeja, varastoja, säkkejä ja nyssäköitä. Koittanut neuloa jämälankoja pois, saanut aikaan muutamat sukat, peukaloita vaille valmiit tumput ja villapaidan, josta puuttuu vielä kymmenkunta raitaa. Siitä puserosta tulee ihana! Uskoisin, että näette siitä kuvia pian.

Kuvissa näkyvät sukat neuloin ennen joulua Haitulalle ja pikkupojalle. 3,5 mm sukkapuikoilla syntyi valmista aika vauhdilla. Langat olivat sellaisia, jotka löytyivät kädenulottuvilta.
Vihreä-harmaissa sukissa oleva vihreä on vuosikertalankaa, jonka nappasin mukaani silloin, kun mummoni kotia tyhjennettiin. Nyt se lämmittää Haitulaisen talvivarpaita.
Pullavarpaan sukissa on jämälankoja myös. Keltaisesta olen neulonut ranteenlämmittimet joskus aikoja sitten, pikkunyssäkkä on jäänyt pyörimään, koska eihän tuollaista käsin, luonnonväreillä, värjättyä nöttöstä ole saattanut laittaa pois.
Jämälankaneuleiden hienous on juuri siinä, että ne kantavat mukanaan tarinoita aiemmista töistä myös!

Mitä teille kuuluu? Teittekö uudenvuodenlupauksia?

21 kommenttia:

  1. Tänne kuuluu hieman uutta tuulta työelämässä, kotona mukavaa arkeen palaamista. Minä en ole yleensä tehnyt uuden vuoden lupauksia mutta nyt tein pari. Toinen on lupaus tavata kouluaikainen ystävä, jonka kanssa olemme nyt pitkästä aikaa pitäneet yhteyttä Facebookissa. Toinen lupaus liittyy säästäväisyyteen. Molemmat neulomasi sukat ihanat. Hyvää valoisaa uutta vuotta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä lupauksia! Ystäviä on kiva tavata. Mä tapasin viime kesänä ala-asteella samalla tai rinnakkaisella luokalla olleita kavereita, miten kivaa se olikaan!

      Poista
  2. Oi kertakaikkiaan miten ihanan tunnelmalliset kuvat, nautin suunnattomasti tällaisista kokonaisuuksista ja postauksista - kunpa itsekin osaisin!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 tälläisiä kommentteja on ihana saada. Kiitos!

      Poista
  3. Minun ensimmäiset ja tällä hetkellä viimeiseksi jääneet englanniksi lukemani kirjat ovat Twilight sagan kaikki osat. Minusta ne olivat helppoja luettavia, mutta aihekin niissä on aika heppoinen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en olekaan lukenut Twilightia, en suomeksikaan. Eka osa taitaa olla kyllä hyllyssä, muistelisin, että joku sen tässä talossa on lukenut. En ole mikään suuri vampyyritarinoiden ystävä.

      Poista
  4. Ihana kuvasarja, tuli hyvälle mielelle rullatessa kuvia alaspäin. Ja kuinka hienot sukat oletkaan neulonut, jämälangat on monesti ihan parhaita ja mittän ei raaski laittaa hukkaan :)))
    En ensin luvannut mitään uudelle vuodelle, mutta sitten yllytyshupsuna bongasin sellaisen säästämisjutun ja sen blogiini laitoin, saas nähdä kuinka minun käy, mutta jos hyvin, niin pääsen matkalle ensi vuonna : D

    Tyttäreni toi minulle muutama vuosi sitten englanninkielisen pokkarin, koska olin puhunut, että haluaisin lukea, mutta kesken lukemisenhan se minulta jäi, ostin lopulta sen suomenkielisenä ja luin loppuun. Olen vähän malttamaton ja asioiden hitaus saa minut pahalle tuulelle, joten se siitä, toistaiseksi : P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuitenkin, että yritit sitä lukemista englanniksi! Ei kai se vaan ole kaikkien juttu. Ja kuulema jotain pitää ns. ohittaa, jotta se ei mene siihen, että joka ikisen sanan yrittää suomentaa. Alussa ainakaan. Tai siis täytyy vaan lukea, ei suomentaa.

      Poista
  5. Klikkasin juuri tykkäyskuvaketta, vaikkei sitä näykään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain klikkauskuvakkeita löytyy tuosta tekstin alapuolelta, siitä kohti missä on tunnisteet.

      Poista
  6. Sukkia tarvitaan vielä pitkään,jos vanhat merkit pitää paikkansa,tammikuu tulee olemaan kylmää ja lumista:) Jämälankaprojektit on niitä parhaimpia,paitsi että multa loppuu aina ne jämätkin kesken,jos yrittää tehdä pareja! Uuteen vuoteen lähden ajatuksella että olisin aktiivisempi,ihan kaikessa - ystävyyssuhteissa,harrastuksissa,hyvinvoinnin edistämisessä jne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sukkia tarvitsee melkein ympäri vuoden. Ehkä kesäkuukaudet ovat sellaisia, kun aktiivivaihe villasukkien käytössä on tauolla, mutta muuten villasukat eksyy kyllä jalkaani hyvin usein.

      Poista
  7. Mun tarttis myös aloittaa jokin jämälankaprojekti, ne ovat niin kivoja! Täytyykin laittaa mietintämyssyyn. Ihana tunnelma sun uudenvuoden kuvissa! Kevättä ja valoa kohti mennään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen tässä koittanut tuhota noita jämälankoja vähän aktiivisemmin. Pitäisi vaan saada kuvattuakin niitä valmiita!

      Poista
  8. Kiitos hyvää kuuluu! Vuosi vaihtui ilman lupauksia. Toinen kaksosista aloitti armeijan vihreissä maanantaina ja ikävä on kova sekä äidillä että pojalla. Mutta eiköhän se tästä. Mukavaa alkanutta vuotta teidänkin perheelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi! Mahtaa tuntua jännittävältä kuin oma lapsi hyppää sinne armeijanharmaisiin. Uskoisin, että ikävä helpottaa! Ja onneksi on ne viikonloppuvapaat (mikälie se oikea termi).

      Poista
  9. Ihania sukkia ja ihanat kuvat !!

    Mulla ei ole ollut tapana tehdä uudenvuodenlupauksia. Jotenkin tuntuu, että mut aina päästään yllättämään, joten on parempi vaan yrittää mennä siinä virran mukana. Sun lupaus englanninkielisestä kirjasta kuulostaa hyvälle. Tarpeeksi kiinnostavaa, ei liian suurta. Sellaista voisin harkita lupaavani :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mitään sellaisia isoja lupauksia en jaksa. Sitten vaan ärsyttäisi jos se homma kosahtaisi omaan mahdottomuuteensa. Sitä on oppinut, että liian pitkälle ei kannata suunnitella jne.

      Mehukonetta haluaisin kyllä opetella kanssa käyttämään enemmän!

      Poista
  10. Kuuluu itse asiassa hyvää, huolimatta siitä että pesukone ei jaksanut herätä tähän vuoteen ja että viemäri on tukossa. On lunta ja on lankaa ja on neuleita. Ihania nämä sinun kuvasi aina, kiitos niistä <3
    Minun pitäisi lukea se Vihreä maili, vaikka vain siksi että sen elokuvan olen katsonut jo niin monesti. Outo kun olen, niin itse luen aika paljon lasten ja nuorten kirjallisuutta englanniksi, niistä on hyvä aloittaa jos kaipaa helppoa rakennetta ja sujuvaa tekstiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mä olen pohtinut, että esimerkiksi Pikku Prinssin tai Pottereita voisin minäkin kokeilla lontoolla. Ne on niin tuttuja tarinoita.

      Ja hei, kiitos kuvakehuista! <3

      Poista
  11. Voi miten ihania nämä sun kuvat taas on!

    En tehnyt kummempia lupauksia. Mitä nyt tuota kankaiden ja lankojen ostoa voisi vähän rajoittaa ja ommella/neuloa entisiä alta pois.

    VastaaPoista